DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Hemşirelikte Araştırma
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
HEM 501
Güz/Bahar
3
0
3
7.5
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Yüksek Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amacı \nÖğrencinin etik ilkeler doğrultusunda araştırma yapması, araştırmayı rapor etmesi ve araştırmalarda kullanılacak istatistiksel analiz yöntemleri bilmesi ve uygulamalarda araştırma sonuçlarının kullanımı hedeflenmiştir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bu dersin sonunda öğrenciler; 1. Hemşirelikte araştırmanın yeri ve önemini kavrayabilecek, 2. Nicel ve nitel araştırma tasarımlarını açıklayabilecek, 3. Araştırma yapma adımlarını açıklayabilecek, 4. Araştırma makalesini temel ilkeler doğrultusunda eleştirel değerlendirebilecek, 5. Araştırmalarda etik ilkeleri tanımlayabilecek, 6. Bir araştırmada kullanılacak temel istatistiksel analiz yöntemlerine karar verebilecek, 7. Bir araştırmada kullanılacak temel istatistiksel analiz yöntemlerini SPSS programında yapabilecek, Ölçüm aracı geliştirilmesi ve uyarlanmasında geçerlik ve güvenirlik yöntemlerini tanımlayabilecektir.
Ders Tanımı Bu ders, araştırmanın önemi, bilimsel yöntem ve araştırma, araştırma etiği, nicel ve nitel araştırma sürecinin adımları, araştırma tasarımları, bir araştırmada kullanılacak temel istatistiksel analiz yöntemleri, temel istatistiksel analiz yöntemlerinin SPSS programında yapabilme, Ölçüm aracı geliştirilmesi ve uyarlanmasında geçerlik ve güvenirlik yöntemleri, hemşirelikte araştırma kullanımı ve kanıta dayalı hemşirelik konularını içerir.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Tanışma, Derslerin Tanıtımı, Hemşirelikte Araştırmanın Önemi Bilimsel Yöntem ve Araştırma Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
2 Araştırma Etiği Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
3 Nicel Araştırma Sürecinin Adımları I, Problemin Tanımı ve Önemi Yöntem: Araştırmanın Amacı, Araştırma Soruları, Hipotezler, Bağımlı ve Bağımsız Değişkenler, Araştırmanın Evreni ve Örneklemi Örnekleme Yöntemleri Veri Toplama Yöntemleri ve Araçları Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
4 Nicel Araştırma Sürecinin Adımları III: Bulgular, Bulguların Tablo ve Grafikle Gösterilmesi, Araştırmada sınırlılıklar Tartışma, Sonuç ve Öneriler Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
5 Araştırma Tasarımları: Tanımlayıcı Araştırmalar Deneysel Araştırma Tasarımları, Yarı Deneysel Araştırma Tasarımları Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
6 Nitel Araştırmalar Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
7 Veri, Özellikleri, Veri Türleri, Gösterimi-Tanımlayıcı istatistikler Önemlilik Testleri; Parametrik, Nonparametrik Testler, İki Ortalama Arasındaki Farkın Önemlilik Testi-Mann Whitney U Testi İki Eş Arasındaki Farkın Önemlilik Testi-Wilcoxon testi, Ki-kare önemlilik testleri-dört gözlü, Ki-kare önemlilik testleri- çok gözlü Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
8 I Ara Sınav
9 Tek yönlü varyans analizi Kruskal Wallis Analizi Çok Yönlü Varyans Analizi Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
10 Pearson, ve spearmen korelasyon analizleri Basit ve Çoklu Doğrusal regresyon, Lojistik Regresyon Analizi Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
11 Ölçüm Araçlarında Güvenirlik ve Geçerlilik Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
12 Kanıta Dayalı Hemşirelik Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
13 Örneklem Hesaplama, Güç ve etki büyüklüğü Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
14 Örneklem Hesaplama, Güç ve etki büyüklüğü Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
15 Araştırma raporu hazırlama, rapor yazımında temel ilkeler Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26
16 Final Sınavı
Ders Kitabı

Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.ss: 3-12 Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G., Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002. ss:13-26

Önerilen Okumalar/Materyaller

PowerPoint sunumları, Dersin hocası tarafından düzenlenecek notlar ve diğer kaynaklar.

Erdoğan S, Nahcivan N, Esin M.N, Ed. Hemşirelikte Araştırma Süreç uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2014.

Özdamar K. Paket programlar ile istatistiksel veri analizi, Kaan Kitapevi, İstanbul 2009

Cantürk ZN, Sayek İ. Cerrahi Araştırma, Nobel tıp kitapevi, İstanbul, 2005.

Sönmez V, Alacapınar F. Örneklendirilmiş Bilimsel araştırma Yöntemleri, Anı Yayıncılık, Ankara, 2011

Kalaycı Ş. SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli Istatistik Teknikleri 6. Baskı, Asil Yayın Dağıtım Ltd.Şt,, Ankara 2014.

Akgül A. Tıbbi Araştırmalarda İstatistiksel Analiz Teknikleri SPSS Uygulamaları . Üçüncü Baskı.Emek Ofset Ltd.Şti. Ankara. 2005.

Aksayan S., Bahar Z., Bayık A., Emiroğlu O. N., Görak G.,Karataş, Kocaman G., Kubilay G., Seviğ Ü., Edi.Erefe İ. Hemşirelikte Araştırma, Odak Ofset, İstanbul. 2002

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
30
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
25
Final Sınavı
1
35
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
3
65
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
35
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
3
42
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
15
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
30
Final Sınavı
1
45
    Toplam
200

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak uzmanlık alanı ile ilgili güncel bilgi ve becerilerini geliştirir ve derinleştirir.

X
2

Uzmanlık alanındaki bilgilerini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle entegre ederek yeni bilgiler oluşturur.

X
3

Uzmanlık alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik gelişmeleri takip eder ve ileri düzeyde kullanır.

X
4

Uzmanlık alanında edindiği kanıt temelli kuramsal ve uygulamalı bilgileri birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini belirleme ve çözmede kullanır.

X
5

Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımı ile değerlendirerek uygular ve yaşam boyu öğrenme tutumu gösterir.

X
6

Uzmanlık alanı ile ilgili saptadığı sorunların çözümlenmesinde hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak liderlik yaklaşımı sergiler,

X
7

Alanındaki güncel gelişmeleri ve bilimsel/eğitsel çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek meslektaşlarına ve farklı disiplinlere, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır.

X
8

Uygun iletişim tekniklerini kullanarak multidisipliner ve interdisipliner ekip işbirliğini yürütür.

X
9

Sağlık gereksinimlerinin saptanması, analiz ve sentez edilmesinde ve bakımın yürütülmesinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir.

X
10

Farklı disiplinlerle işbirliği içerisinde projeler yürütür.

X
11

Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde ulusal ve uluslararası sağlık politikalarını izler, değerlendirir ve çalışmalara katkıda bulunur.

X
12

Sağlık bakım uygulamalarını hemşireliğin temel kavramları (insan, sağlık, çevre ve hemşirelik) çerçevesinde yürütür.

X
13

Sağlık alanındaki sorunların saptanmasına ve çözümüne yönelik bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest